Hvordan arrangere en temafest

Først må jeg bare si tusen takk for så mange hyggelige tilbakemeldinger på "Mean Girls" festen! Utrolig hyggelig når man har lagt så mye tid i noe ♥ 

Som en fortsettelse tenkte jeg derfor å gi noen små tips for hvordan man kan arrangere en vellykket temafest. Det er ikke så vanskelig, men det krever en del tid og planlegging om du vil få det skikkelig gjennomført uten å bruke tusenvis av kroner. 



1. Begynn planleggingen tidlig
En gjennomført temafest blir ikke til på 2 uker, spesielt ikke om du skal ha et tema litt utenom det vanlige. Selv starter jeg planleggingen litt over en måned før. Da har man tid til å hente inspirasjon (hurra for pinterest), bestille ting og tang fra Ebay (MYE billigere) og lage ting selv. Ikke minst er det også større sannsynlighet for at flere gjester har mulighet til å komme når de vet om festen god tid i forveien. 


Idéen til forrige fest fikk jeg allerede i desember, noe som ga meg god tid til å få i stand alt. 

2. La idéen modne
En temafest krever mer enn bare én kul idé. Alt trenger ikke være fullstendig gjennomarbeidet, men man bør ha en viss plan på ulike effekter før man inviterer. Hvis ikke risikerer man å ende opp med en blanding mellom temafest og vanlig fest, med andre ord, ikke kult. Vent noen dager og skriv ned noen gode idéer for gjennomføring før du inviterer. 

3. Start i riktig rekkefølge og prioriter riktig
Det er lite vits i å lage en stor temafest hvis du ender opp med at halvparten av gjestene dukker opp (been there, done that). Med andre ord må man forsikre seg om at det kommer til å dukke opp et visst antall gjester før man klistrer glitterstener på glass i flere timer. Man må også prioritere riktig. Gjestene bryr seg mer om at det er nok sitteplasser til alle, enn hvor mange ballonger du har. Det elementære må alltid være i bunnen. Selv om det er kjipt å bruke penger på f.eks. plaststoler er det i det minste kun en engangsutgift. 


Ingen vits å starte med dette før du vet det kommer gjester. 

4. Invitasjonen
Invitasjonen er gjestenes første møte med festen, og burde derfor gi en liten smakebit på hva de kan vente seg. Hva slags invitasjon skal det være? Skal det være et større selskap eller barneselskap er du så heldig at det vil være normalt å levere ut papirinvitasjoner (med andre ord, masse kule muligheter). For min del er det ofte Facebookinvitasjoner som gjelder, men det trenger ikke være kjedelig. Selv lager jeg bakgrunnsbilde som passer i Photoshop etc. og skriver invitasjonen med elementer fra temaet. En invitasjon må inneholde tid, sted, dresscode og svarfrist. Dessverre har det blitt veldig normalt å være for opptatt til å klare å svare på invitasjoner, noe som irriterer meg grenseløst. Viktig melding til alle: Kan du ikke komme så si ifra, noe annet er frekt mot verten. 


I invitasjon til "Mean Girls" bursdagen brukte jeg samme farger, mønster, elementer og font som på dekorasjonene på selve arrangementet. Det skaper en rød tråd. 

5. Lister er gull verdt
Ofte tar ting lenger tid enn planlagt, for ikke å glemme at nye idéer plutselig kan dukke opp. Ved å ha lister over ting du skal kjøpe, lage, vaske osvosv. før festen vil du i det minste ha kontroll på ting og ikke stå med skjegget i postkassa når du få dager før innser du har glemt godteriposer til barnebursdagen. Mitt tips er å lage et eget dokument for festen på pcen, hvor du skriver ned alt fra idéer i oppstartfasen til handlelister når festen nærmer seg. Etter hvert som ting er gjort er det bare å stryke ut. 

6. Ha et budsjett
Det er ikke billig å arrangere fest (spesielt ikke om du skal servere mat og drikke), men hvis du holder orden over hva du kjøper trenger det ikke kosta skjorta heller. Går man derimot i gang med shoppingen uten å tenke over hva man faktisk er villig til å bruke på festen, kommer du til å gå på en smell (been there, done that, igjen). Er budsjettet trangt finnes det flere smarte grep man kan gjøre for at det blir billigere, bare sjekk de neste punktene. 


Ebay er genialt om man ikke har et stort budsjett. Eller, egentlig er det ganske genialt uansett. 

7. Velg butikker med omhu 
Temafester er fremdeles ikke spesielt vanlig i Norge, noe som vil si at butikkene som selger utstyr priser seg deretter. Selv styrer jeg unna de typiske festutstyr og kostymebutikkene både som en følge av at det er ekstremt dyrt (betalte nesten 50 kr for 6 vanlige ballonger til halloween) og fordi alt for mye rett og slett er skikkelig jalla plastikkdrit. Selv finner jeg alt jeg trenger på Nille, Søstrene Grene, TGR, Stoff og Stil, Clas Olsson og Ebay. Ikke at alt fra disse butikkene har super kvalitet, men det tømmer i det minste ikke lommeboka, og er en anelse mindre harry. Panduro er jeg heller ingen fan av pga. prisene. 

8. Gjør det selv
Finner du ikke det du ser for deg i butikkhyllene? Lag det selv! Å lage dekorasjoner til festen er både morsommere, billigere og det gir et mye mer personlig uttrykk. Man kan finne masse gode DIY-tutorials på alt mellom himmel og jord hvis man søker litt på Youtube og Pinterest. Det tar litt lenger tid, men som oftest blir resultatet mye bedre, og som et ekstra pluss blir gjestene imponerte. 


Ja, man får krampe i hånda av å klippe ut over 100 pappsirkler, men bra ble det!

9. La temaet være gjennomgående
Når du har bestemt deg for et tema, ikke kjøp noe annet bare fordi det er "kult". Det er fort gjort å bli litt ivrig når man står i butikken, men prøv å forholde deg til planen. Selv lar jeg temaet gå igjen på alt fra innbydelse, dekorasjoner, mat, drikke og musikk. På denne måten virker festen mye mer gjennomført, noe som i bunn og grunn er målet for en temafest. 

10. Kos deg!
Å arrangere fest kan være stressende, men ikke glem at det også skal være gøy! Ofte er det fort gjort at man stresser så mye med forberedelsene at man glemmer å ha det hyggelig når selve kvelden kommer, og visse tilfeller hender det at arrangeringen var gøyere enn selve festen. Begge deler har definitivt skjedd meg, og før du vet ordet av det er alle timene med planlegging og penger som er brukt borte uten at du klarte å nyte det. Når dagen er der: La fokuset forsvinne fra dekorasjoner, og tenk heller på å ha det gøy med gjestene dine. 


 

Noen andre som liker å arrangere fester? 

27 kommentarer

Q. Vyvy

17.02.2016 kl.20:43

Åh så gøy! elsker selv å arrangere fester

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:04

Q. Vyvy: Jaa veldig gøy!

Mai Sunsri

17.02.2016 kl.21:23

tusen takk for tips! :D Alltid stilig å få litt tips om sånne ting! :D

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:04

Mai Sunsri: Bare hyggelig :D

leahisabellv

17.02.2016 kl.21:29

Så fine tips :D Jeg skal absolutt tenke på dette neste gang jeg skal ha en tema fest :D

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:04

leahisabellv: Tusen takk! :D

Nikita <3

17.02.2016 kl.22:39

Så herlig :D

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:04

Nikita: Tusen takk! :D

spisogspar

18.02.2016 kl.09:43

Takk for tips :)

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:04

spisogspar: Bare hyggelig :)

xplor

18.02.2016 kl.11:00

Dette innlegget likte jeg, så flink du er! Gøy med noe nytt :-) Ha en fin torsdag!

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:04

xplor: Tusen takk, så hyggelig! :D

Cindy

18.02.2016 kl.11:37

Smart!

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:05

Cindy: :D

Benedicte Arntzen

18.02.2016 kl.16:13

du er så flink og kreativ!! Takk for tips <3

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:05

Benedicte Arntzen: Tusen takk! <3

Mamma Cass

19.02.2016 kl.08:52

Gud så flink du er! :D

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:05

Mamma Cass: Tusen takk! :D

Ingrid

20.02.2016 kl.08:15

Så stilig! Takk for gode tips :D

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:05

Ingrid: Tusen takk! :D

martejohannessen

22.02.2016 kl.21:08

kult :)

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:05

martejohannessen: Takk :)

K

23.02.2016 kl.16:23

Som en del av portofølgen for veien videre etter endt utdanning, burde du ha med noe av dette du har laget. Tror jeg har lest et sted at det var grafisk design du gikk - og det er hva dette er. Du viser et resultat, men enda viktigere - en iver til å jobbe med det.

Text by Tina

02.03.2016 kl.00:06

K: Tusen takk for hyggelig kommentar :) Det var et kjempegodt tips, og noe jeg helt klart skal gjøre!

Falo

07.03.2016 kl.21:03

hahaha bærer vartfall ikke preg av en liten drittunge med lite penger som vill vare partymaker.

Text by Tina

08.03.2016 kl.23:23

Falo: Oi, så bitter da! Livet ditt må være kjipt, håper ting blir bedre snart :)

Liv Hege Skaflestad

30.04.2016 kl.19:37

Åh, så herlig innlegg! Takk for tipsene :D

Skriv en ny kommentar


Hei! Jeg heter Tina og er en 21 år gammel jente fra Larvik, bosatt i Oslo. Her publiserer jeg ulike tekster jeg har skrevet, morsomme innlegg om sitasjoner folk kan kjenne seg igjen i, litt tips og triks og i blant noen kreative prosjekter. Håper dere finner noe interessant å lese!



Kontakt


tinaveronika@gmail.com


Kategorier



Arkiv




hits