Hvordan arrangere en temafest

Først må jeg bare si tusen takk for så mange hyggelige tilbakemeldinger på "Mean Girls" festen! Utrolig hyggelig når man har lagt så mye tid i noe ♥ 

Som en fortsettelse tenkte jeg derfor å gi noen små tips for hvordan man kan arrangere en vellykket temafest. Det er ikke så vanskelig, men det krever en del tid og planlegging om du vil få det skikkelig gjennomført uten å bruke tusenvis av kroner. 



1. Begynn planleggingen tidlig
En gjennomført temafest blir ikke til på 2 uker, spesielt ikke om du skal ha et tema litt utenom det vanlige. Selv starter jeg planleggingen litt over en måned før. Da har man tid til å hente inspirasjon (hurra for pinterest), bestille ting og tang fra Ebay (MYE billigere) og lage ting selv. Ikke minst er det også større sannsynlighet for at flere gjester har mulighet til å komme når de vet om festen god tid i forveien. 


Idéen til forrige fest fikk jeg allerede i desember, noe som ga meg god tid til å få i stand alt. 

2. La idéen modne
En temafest krever mer enn bare én kul idé. Alt trenger ikke være fullstendig gjennomarbeidet, men man bør ha en viss plan på ulike effekter før man inviterer. Hvis ikke risikerer man å ende opp med en blanding mellom temafest og vanlig fest, med andre ord, ikke kult. Vent noen dager og skriv ned noen gode idéer for gjennomføring før du inviterer. 

3. Start i riktig rekkefølge og prioriter riktig
Det er lite vits i å lage en stor temafest hvis du ender opp med at halvparten av gjestene dukker opp (been there, done that). Med andre ord må man forsikre seg om at det kommer til å dukke opp et visst antall gjester før man klistrer glitterstener på glass i flere timer. Man må også prioritere riktig. Gjestene bryr seg mer om at det er nok sitteplasser til alle, enn hvor mange ballonger du har. Det elementære må alltid være i bunnen. Selv om det er kjipt å bruke penger på f.eks. plaststoler er det i det minste kun en engangsutgift. 


Ingen vits å starte med dette før du vet det kommer gjester. 

4. Invitasjonen
Invitasjonen er gjestenes første møte med festen, og burde derfor gi en liten smakebit på hva de kan vente seg. Hva slags invitasjon skal det være? Skal det være et større selskap eller barneselskap er du så heldig at det vil være normalt å levere ut papirinvitasjoner (med andre ord, masse kule muligheter). For min del er det ofte Facebookinvitasjoner som gjelder, men det trenger ikke være kjedelig. Selv lager jeg bakgrunnsbilde som passer i Photoshop etc. og skriver invitasjonen med elementer fra temaet. En invitasjon må inneholde tid, sted, dresscode og svarfrist. Dessverre har det blitt veldig normalt å være for opptatt til å klare å svare på invitasjoner, noe som irriterer meg grenseløst. Viktig melding til alle: Kan du ikke komme så si ifra, noe annet er frekt mot verten. 


I invitasjon til "Mean Girls" bursdagen brukte jeg samme farger, mønster, elementer og font som på dekorasjonene på selve arrangementet. Det skaper en rød tråd. 

5. Lister er gull verdt
Ofte tar ting lenger tid enn planlagt, for ikke å glemme at nye idéer plutselig kan dukke opp. Ved å ha lister over ting du skal kjøpe, lage, vaske osvosv. før festen vil du i det minste ha kontroll på ting og ikke stå med skjegget i postkassa når du få dager før innser du har glemt godteriposer til barnebursdagen. Mitt tips er å lage et eget dokument for festen på pcen, hvor du skriver ned alt fra idéer i oppstartfasen til handlelister når festen nærmer seg. Etter hvert som ting er gjort er det bare å stryke ut. 

6. Ha et budsjett
Det er ikke billig å arrangere fest (spesielt ikke om du skal servere mat og drikke), men hvis du holder orden over hva du kjøper trenger det ikke kosta skjorta heller. Går man derimot i gang med shoppingen uten å tenke over hva man faktisk er villig til å bruke på festen, kommer du til å gå på en smell (been there, done that, igjen). Er budsjettet trangt finnes det flere smarte grep man kan gjøre for at det blir billigere, bare sjekk de neste punktene. 


Ebay er genialt om man ikke har et stort budsjett. Eller, egentlig er det ganske genialt uansett. 

7. Velg butikker med omhu 
Temafester er fremdeles ikke spesielt vanlig i Norge, noe som vil si at butikkene som selger utstyr priser seg deretter. Selv styrer jeg unna de typiske festutstyr og kostymebutikkene både som en følge av at det er ekstremt dyrt (betalte nesten 50 kr for 6 vanlige ballonger til halloween) og fordi alt for mye rett og slett er skikkelig jalla plastikkdrit. Selv finner jeg alt jeg trenger på Nille, Søstrene Grene, TGR, Stoff og Stil, Clas Olsson og Ebay. Ikke at alt fra disse butikkene har super kvalitet, men det tømmer i det minste ikke lommeboka, og er en anelse mindre harry. Panduro er jeg heller ingen fan av pga. prisene. 

8. Gjør det selv
Finner du ikke det du ser for deg i butikkhyllene? Lag det selv! Å lage dekorasjoner til festen er både morsommere, billigere og det gir et mye mer personlig uttrykk. Man kan finne masse gode DIY-tutorials på alt mellom himmel og jord hvis man søker litt på Youtube og Pinterest. Det tar litt lenger tid, men som oftest blir resultatet mye bedre, og som et ekstra pluss blir gjestene imponerte. 


Ja, man får krampe i hånda av å klippe ut over 100 pappsirkler, men bra ble det!

9. La temaet være gjennomgående
Når du har bestemt deg for et tema, ikke kjøp noe annet bare fordi det er "kult". Det er fort gjort å bli litt ivrig når man står i butikken, men prøv å forholde deg til planen. Selv lar jeg temaet gå igjen på alt fra innbydelse, dekorasjoner, mat, drikke og musikk. På denne måten virker festen mye mer gjennomført, noe som i bunn og grunn er målet for en temafest. 

10. Kos deg!
Å arrangere fest kan være stressende, men ikke glem at det også skal være gøy! Ofte er det fort gjort at man stresser så mye med forberedelsene at man glemmer å ha det hyggelig når selve kvelden kommer, og visse tilfeller hender det at arrangeringen var gøyere enn selve festen. Begge deler har definitivt skjedd meg, og før du vet ordet av det er alle timene med planlegging og penger som er brukt borte uten at du klarte å nyte det. Når dagen er der: La fokuset forsvinne fra dekorasjoner, og tenk heller på å ha det gøy med gjestene dine. 


 

Noen andre som liker å arrangere fester? 

MEAN GIRLS BIRTHDAY PARTY

Lenge siden jeg har skrevet noe n, men det er ikke helt uten grunn. P lrdag fylte jeg 21 r, og i flere uker har jeg planlagt og stellet i stand til det som endte opp med bli en meget vellykket temabursdag. Muligens vil jeg g s langt som kalle det tidenes temafest, redd jeg vil f problemer med overg meg selv neste gang haha.

Det er ingen tvil om at jeg er noe over gjennomsnittet interessert i arrangere fester (Hvis dere ikke allerede har sett det kan dere sjekke ut halloweenfeiringen min HER), og bursdag er jo virkelig en god grunn til ta den helt ut. Dette gjorde jeg som dere sikkert skjnner i r, med en "Mean Girls" inspirert bursdagsfeiring, hvor alt var gjennomfrt til neglelakkfargen p fingerspissene. Bare se her:

Banner er et must! Og i stedet for bruke hundre kroner p en kjip masseprodusert "happy birthday" versjon fra Nille er det superenkelt lage selv. Det eneste du trenger er Word (jeg bruker InDesign, men blir omtrent det samme), tykt papir (jeg brukte 200 g A3), saks, hullemaskin, hyssing, gaffateip (for opphenging) og ballonger (for skjule teipen). P denne mten kan du skrive akkurat hva du vil, i akkurat hvilken strrelse du vil til en brkdel av prisen. Her er hver bokstav A4, dette m man se an ut i fra antall bokstaver og plass man har p veggen.

Hvis dere i likhet med meg ikke har verdens strste leilighet og dermed ikke et stort spisestuebord med masse stoler rundt i utgangspunktet anbefaler jeg plaststolene fra IKEA. Mener jeg betalte rundt 50 kr stk, og det er bare trke av dem, sl dem sammen og skyve dem under senga nr festen er over. Genialt hvis man liker ha en del gjester i blant!

Som en flge av at stuebordet mitt blir brukt som lagringsplass for skolebker, magasiner og litt annet tull er det mildt sagt passe rotete under der, noe som ikke tok seg bra ut sammen med resten av pynten. En knallrosa satengduk (som burde vrt strket, men jeg har ikke strykejern) ble dermed klippet i riktig lengdeog teipet opp (hva litt teip ikke kan fikse), og vips s hadde jeg et tacky, rosa stuebord for kvelden, helt etter tema. Sofaen har selvflgelig ftt sorte og rosa puter for anledningen.

Hva sier vel "Mean Girls" mer enn en burn book? Jeg m rlig innrmme at det tok passe lang tid finne fonter som passet overens med originalen, men sier meg meget fornyd med resultatet! Innvendig har jeg limt inn bilder av alle jentene som var i bursdagen. Vi skrev fine ting da, noe i det minste haha.

Bde konfetti og quotes fra filmen laget jeg selv da jeg er alt for sr til finne noe jeg likte. Ikke at utvalget til dette temaet var spesielt stort heller. Konfettien ble strategisk plassert under glassplaten for at jeg skulle slippe rive det ls fra bordet nr det hadde ftt en real dose klissete drikke over seg i lpet av festen. Et ektra pluss er at det faktisk kan brukes igjen! Plastbollene er fra Nille og ble fyllt opp med potetgull og rosa smgodt senere.

Jeg synes det er hyggelig at alle sitter sammen ved samme bord, s p kjkkenbordet plasserte jeg cupcakes (sklart med rosa glasur), velkomstdrinker, geleshots, isbiter og annet man mtte trenge. Bildene er tatt dagen fr, noe som forklarer hvorfor man ikke kan se det. Pynten gr ogs igjen i vinduskarmen.

Alle fikk hvert sitt glass med forbokstaven sin speilvendt klistret i glitterstener p glasset. For dere som har sett "Mean Girls" har jeg tatt inspirasjon fra Karen som klistrer en "K" p brystet sitt i speilet, som selvsagt blir speilvendt. Jeg klippet ogs ut kyssemunner som er like som konfettien, hullet dem med hullemaskin og tredde p sugerrene. Dette ga mange kule snapchatbilder!

Velkomstdrinkglassene er i plast og fra Ebay og ble i likhet med resten pyntet opp med litt glitterstener i tillegg til paraplyer og sugerr. Velkomstdrinken jeg lagde gikk p ren fantasi og yeml, men ble likevel s god at jeg mtte lage en porsjon til, kanskje bartender er noe for meg?

Alle geleshotglassene hadde ogs glitterstener, s dere kan jo se for dere hvilken innsats jeg la i dette (Ja, jeg har litt for mye fritid i blant).

"Cupcakefatet" er en skoeske kledd i rosa papp, og muffinsformene hadde sebramnster. Litt trist over at jeg ikke fant sebramnstrede servietter, men da fikk jeg i det minste brukt de gjenvrende fra halloween. Ja, det er veldig viktig at alt matcher! Hadde ogs flere tiaraer, en som jeg knakk i deler slik som de gjr i filmen, og en venninna mi pyntet seg med.

Hvordan gjre LOVE-bokstaver enda mer tacky enn det allerede er? Kle en rosa fjrboa rundt dem! Den ryta forresten noe ekstremt, flte jeg hadde rosa fjr overalt i en periode, men etter ha pynta med STRGLITTER tidligere kan ingenting skremme meg igjen.

Hadde s flaks at jeg fant rosa roser til halv pris p bunnpris. 19 kroner for 10 stk! Det ble fort flere buketter da, lite pynter mer opp enn fargerike blomster.

Under kan dere se noen f bilder fra selve festen! De er dessverre en del drligere da de er tatt med iPhone, og mesteparten via snapchat, haha.

Muffinsene ble S gode! Jeg kan ikke bake s brukte pose forsvidt. Smrkremen er hjemmelaget da! Geleshotene har ogs kommet p plass. Jeg har alltid plastskjeer til geleshots, mye mindre gris enn at folk skal knekke dem i to og sitte grave med fingeren. Kjenner jeg blir klissete bare av tenke p det.

God velkomstdrink og selfievennlige sugerr!

Og dresscoden?

Rosa sklart!

M legge til at jeg hadde en helt fantastisk kveld med gode venner, og koste meg masse, noe jeg hper og tror dem gjorde og! Masse fint fikk jeg ogs. Herregud s heldig jeg er som har s fine mennesker rundt meg♥

Hva synes dere?

Les mer i arkivet April 2016 Mars 2016 Februar 2016

Hei! Jeg heter Tina og er en 21 r gammel jente fra Larvik, bosatt i Oslo. Her publiserer jeg ulike tekster jeg har skrevet, morsomme innlegg om sitasjoner folk kan kjenne seg igjen i, litt tips og triks og i blant noen kreative prosjekter. Hper dere finner noe interessant lese!



hits